Mooie finale KNSB Competitie Inlineskate in de Westereen

geplaatst: 21-08-15

Gisteravond was het dan zover, onder perfecte weersomstandigheden is de finale van de KNSB competitie Senioren verreden. De eerste grote Nationale wedstrijd op de Skeelerpistebaan in de Westereen.

Het afgelopen seizoen is er door de vrijwilligers van Skeelervereniging IDS hard gewerkt aan het opbouwen van de nieuwe wedstrijdpiste. Een asfaltbaan waarbij de snelheden hoog op zullen lopen. De boarding is geplaatst, het gras was gemaaid, de kleedkamers klaar en natuurlijk ook de rijders. De laatste landelijke baan was een feit. Door blessures en trainingskampen, lieten een aantal van de toppers deze wedstrijd in Zwaagwesteinde echter aan zich voorbij gaan.

Met de start van de 500m voor de Junioren A dames werd de avond geopend. Na de halve finale was het tijd voor de Finale met Berber Vonk, Beau Wagemaker, Andrea Hokse en Elsemiek van Maaren die na een lange periode van minder presteren als gevolg van Pfeifer weer op de weg terug is. De overwinning ging naar Berber Vonk, Andrea Hokse pakte de tweede plaats en Beau Wagenmaker, was iets sneller en legde beslag op de derde plaats.

Bij de Junioren A heren was het Casper de Gier die eindigde in de halve finale als tweede, hij werd echter door de jury gediskwalificeerd als gevolg van het overschrijden van de lijn. Daardoor bestond de finale nu uit o.a. Ronald Haasjes, Tom Mars Twan Berlijn en thuisrijder Gerrie van Lingen. Een spannende strijd. Een bliksemstart van Twan Berlijn en een snelle ronde van Gerrie van Lingen hielden de gemoederen bezig, Tom Mars en Ronald Haasjes er dicht achter. Lokale IDS rijder en favoriet Gerrie van Lingen uit Twijzelerheide heeft echt weer laten zien de sprinter te zijn door tactisch en op snelheid deze finale koel te winnen. Het was 1 van Lingen voor Berlijn en Haasjes, die was na de laatste bocht net onder Tom Mars doorgekomen in een mooie actie.

Ook bij de senioren dames stond toch wel een verassing aan de start, Laura Fronik had zich geplaatst voor de finale. Bianca Roosenboom, Lisanne Buurman, Tjitske Wassenaar en Laura Fronik na een valse start alsnog voortvarend uit de startblokken. In de eindsprint kwam Buurman naast Roosenboom, maar ging de overwinning alsnog naar Roosenboom. Tjitske Wassenaar maakte het podium compleet.

Ook de heren senioren gingen in eerste instantie vals van start, maar bij poging twee ging het alsnog goed. Rémon Kwant was het snelste weg met Mark Horsten op de hielen. Rick Schipper ging hard onderuit en kon Mattias Vosté nog voor de nodige Oehs en Aa’s zorgen bij het publiek, spektakel op de baan. Mathias Vosté wist op een indrukwekkend over zijn tegenstander heen te springen. Kwant kwam vervolgens als eerste over de streep, gevolgd door Horsten en Vosté.

Op de afvalkoers over tien kilometer vanwege de geringe deelname gingen de senioren en junioren-A samen van start. De rijdsters bleven lange tijd bij elkaar, onder aanvoering van Marieke Dohle van Hoek. Elma de Vries voerde na 27 ronde het peloton aan en verhoogde de snelheid. Langzamer hand viel de een na de ander af. Een opmerkelijk sterk optreden van Elsemieke van Maaren wederom in de kijkerd gereden. Na een val en minstens een halve ronde achterstand wist zij weer terug te komen in het peloton. De wedstrijd eindigde in een eindsprint waarna Bianca Roosenboom was wederom de sterkste. Lisanne Buurman werd tweede. Sharon Hendriks eindigde op plaats drie. Berber Vonk werd eerste bij de junioren dames, zij wist zich tussen deze senioren dames staande te houden tijdens de sprint. Elsemieke van Maaren werd tweede voor Beau Wagenmaker.

De mannenstrijd ook hier een samenvoeging van de junioren met de senioren en opvallend was dit keer het optreden van Tiemen van der Kolk (Jun. B) gekenmerkt door de nodige inhaalacties. Jan van Loon startte met een ontsnappingspoging waarna Horsten en de Australiër Josh Capponi de achtervolging hadden ingezet en de kop hadden overgenomen. Met deze voorsprong zag het er naar uit dat deze heren niets meer aan het toeval hadden overgelaten en op een podium af streefde, niets is minder waar en zit het venijn in de staart van de wedstrijd zo ook bij deze. De mannen werden vlak voor het einde toch teruggehaald. en Was het Jan van Loon die de overwinning pakte, een strek rijdende Luc ter Haar pakte een tweede plaats. Mark Horsten werd derde. Junior A, Ronald Haasjes deed wat Berber Vonk ook had gedaan hij sprintte in de laatste meters nog mee voor het podium. Als junior-A eindigde in zijn categorie dan ook op plaats één, gevolgd door Tiemen van der Kolk en Casper de Gier.

Eind Klassementen KNSB Competitie 2015:

Sprint

Jun. Dames:                                                          Jun. Heren:

1. Berber Vonk,                                                 Gerrie van Lingen
  2. Beau Wagenmaker                                       Twan Berlijn

2. Luc ter Haar
  3. Ian van Zutphen

Bron: Skeelernieuws.nl en Elly Vriesinga

Meer informatie over deze wedstrijd vind je op: Skeelernieuws.nl, Schaatsen.nl/Maayke Grootscholten, RTV NOF

Uitslagen zijn terug te vinden op: Schaatsen.nl

Video’s en foto’s op: RTV NOF, Theo Boonstra.nl/Landelijke Baan Finale