IDS op stoom bij het NK in Purmerend

geplaatst: 02-06-15

IDS was afgelopen weekend (29 t/m 31 mei 2015) met 8 rijders aanwezig op het NK in Purmerend. Dat is voor onze vereniging een heel mooi aantal. Ze hadden zich allen geplaatst door aan de landelijke baan wedstrijden mee te doen.

Op vrijdag begonnen we met de 300 meter voor alle categorieën. Er was direct succes, Gerrie van Lingen won goud bij de junioren A en Marijke Groenewoud pakte zilver bij de junioren B. Ook de andere rijders, Jelmar Hempenius, Jitske de Jong en Simone Veenstra reden een goede tijdrit. Na de 300 meter werden de afvalkoersen verreden en ook daar was het zilver voor Marijke. De anderen deden wat ze konden en eindigden allen bij de 1ste 20 op deze afstand, een hele mooie prestatie! Toen begon het te regenen en werd het programma naar de zaterdag verschoven.

Op zaterdag werd er begonnen met de 300 meter voor senioren. Daarna de 500 meter voor alle categorieën, met weer succes voor de IDS-rijders. Een gouden medaille voor Gerrie van Lingen, na een hele mooie race van kop af won Gerrie en liet de rest achter zich. Ook Marijke pakte hier weer een medaille, nu een bronzen plak. De anderen reden mooie wedstrijden en eindigden allen bij de 1ste 20 in hun categorie. Daarna kwam alweer de laatste afstand van deze dag, de puntenkoers. Bij de kadetten meisjes werd Simone 13e en bij de kadetten jongens was er een 11e plek voor Jelmar. Bij de junioren jongens mengde Ruben Marinus zich in het geweld en eindigde keurig als 13e. Hierna kwamen Marijke en Jitske in de baan. Marijke laat de eerste punten aan de anderen maar daarna is onze dame uit Hallum er bij, ze gaat er vandoor en pakte zo veel punten dat ze de laatste ronde rustig kon uitrijden om 1ste te worden en de gouden plak in ontvangst te mogen nemen. Jitske reed een prima koers, zat constant voorin en finishte als 11de. Wietse Koning reed bij de junioren A de puntenkoers en deed wat hij kon. Hij eindigde als 23ste maar heeft veel geleerd over hoe het rijden bij een NK gaat. Na de huldiging allemaal snel naar huis en snel op bed want er moest nog een dag gereden worden.

Op de zondag weer vroeg vertrokken naar Purmerend, voor de laatste 2 wedstrijden, de 1000 meter en de aflossing. Daar aangekomen regende het licht maar het werd droog en ook de baan droogde op. Toen kwam de jury met het trieste bericht dat er niet meer geskeelerd ging worden die dag vanwege het slechte weer wat op komst was en de wedstrijden die dan niet afgemaakt konden worden. Dus toen maar terug naar de IDS tent om nog even na te praten. Ondertussen waren Simone, Jitske, Marijke, Jur Veenje en Ruben druk aan het skeeleren met de anderen. De tent werd afgebroken en toen is iedereen maar naar huis gegaan, het was nog steeds droog dus extra zuur dat er niet werd gereden.

Nu is het afwachten wanneer de laatste afstanden alsnog verreden gaan worden.

Ondanks de regen dit weekend heeft IDS een hele mooie prestatie geleverd: 3x goud, 2x zilver en 1 x brons! Een geweldig resultaat voor alle rijders maar ook voor alle trainers. Alle IDS-rijders: Gerrie, Marijke, Jitske, Simone, Jelmar, Jur, Wietse en Ruben van harte met de behaalde resultaten!

Een aanwezige toeschouwer