Trainingen

Informatie Seizoen 2017

De trainingen beginnen op 28 maart 2017.

G-skeeleren
Tijdens het seizoen van 2017 zullen er geen trainingen voor G-skeeleraars zijn.

Trainingen
De hoofdactiviteit van Skeelervereniging IDS is het verzorgen van trainingen aan iedere leeftijdsgroep en ieder niveau. Plezier en gezelligheid vormen een belangrijk onderdeel. Die twee elementen zorgen ervoor dat de leden steeds weer zin hebben om te komen trainen! Skeelervereniging IDS heeft een visie op het ontwikkelen van talent. Voor de jongste jeugd (tot zo’n 9 jaar) ligt de nadruk op het ontwikkelen van balans, beweeglijkheid en coördinatievermogen door vooral veel spelvormen op de skeelers te doen. Voor de volgende leeftijdscategorieën (tot zo’n 12 jaar) vindt er een verschuiving plaats naar het trainen van techniek. De oudste jeugdgroepen trainen specifiek op techniek en snelheid, aangevuld met training op wedstrijdsituaties, -vaardigheden en –tactiek. Bij de senioren kan het accent op zowel sportief/recreatief bezig zijn liggen, als wel wedstrijd gericht zijn.

Skeelervereniging IDS werkt elk seizoen met een trainingsplan. Dit wordt gemaakt door de hoofdtrainer in overleg met de andere jeugdtrainers.

In dit trainingsjaarplan staat voor elke training beschreven wat het onderwerp van die training is, zowel technisch als fysiek. De specifieke invulling van de training wordt aan de trainer overgelaten, zodat de trainer zijn eigen inbreng/ aanpak kan hanteren en de training ook kan afstemmen op de groep. Wel is elke trainingsgroep gedurende het seizoen met dezelfde dingen bezig binnen de club. Dit zorgt voor een duidelijke structuur en transparantie tussen de trainers en naar de leden. Er wordt een weekschema gehanteerd, waarbij ook rekening gehouden wordt met de wedstrijden die op het programma staan.

Het seizoen wordt doorlopen in verschillende blokken. Zo beginnen de senioren met een blok duur, daarna worden interval/duur en snelheid/duur in blokken van 2 á 3 weken met elkaar afgewisseld. De jeugd met een kort blok duur, waarna direct wordt gewerkt aan de start en sprint, aangezien er voor hen meestal al heel vroeg in het seizoen wedstrijden op het programma staan.

Voor de jeugd geldt dat er altijd getraind wordt!! Als het regent zal er getraind worden op sportschoenen of er wordt theorieles in de kantine gegeven!

Algemene indeling van de trainingen:

Jeugd
0-10 min Warming up Hele baan